2011. március 2., szerda

Magyar Mózes a szent

   A hét végén csak úgy bekapcsoltam a tévét, pont az ortodox vallási műsor ment. Ott beszéltek szent Magyar Mózesről, akiről én soha egy szót sem hallottam. Gyorsan utána is néztem kicsit a neten. Nos, tényleg, a pravoszláv egyház szentként tisztel egy valószínűleg erdélyi származású magyart, Mózes testvért. Méghozzá nem is csak egy a számos szent között, hanem számottevő kultusza is van, pl. Kijevben.
   Csak röviden az életéről:
   Valamikor a 980-as évek körül születhetett valószínűleg Erdélyben. Kijevbe került, ott lett pap. Híven szolgálta a kijevi rusz fejedelmet. Mikor a lengyelek rájuk törtek, Mózest elhurcolták magukkal. Magyar Mózes hadifogoly lett. Sokáig rabként élt, de egyszer csak egy özvegy lengyel nő (valami vezetőféle) szemet vetett rá - Mózes azonban nem akarta megszegni fogadalmát. Ezért megkínozták, megcsonkították. Később visszakerült Kijevbe, és ott barlangi szerzetesrendet vezetett, stb.
   Tiszteletének lényege többek között az, hogy ellent tudott állni a kísértéseknek, ki tudott tartani fogadalma, elve mellett.

   Tehát egy magyar szent, akiről nem is tanultam, hallottam sem az iskolában, sem a hétköznapi életben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése